fbpx

Blog

4 november 2019

PMS en behoefte aan zoetigheid

Herken je dat? voordat je ongesteld word onbedwingbare zin krijgen in chocola. Alle soorten chocola! Dat is niet zo omdat uit onderzoek is gebleken dat vrouwen met PMS een laag serotoninegehalte hebben. Serotonine is een stofje, een neurotransmitter, dat zorgt voor het overbrengen van signalen tussen bepaalde hersencellen. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd; het is het stofje waardoor je je lekker gaat voelen. Een laag serotoninegehalte geeft emoties als snel kwaad worden, angstig of depressief zijn.

Het eten van zoetigheid of snelle koolhydraten geeft een tijdelijk opleving van serotonine. Daarom dat je lichaam ernaar snakt! Chocola bevat daarbij ook nog eens magnesium, een stof waar we als vrouwen doorgaans een tekort aan hebben en die belangrijk is voor onze hormoonbalans. Het probleem is echter dat het eten van zoetigheid maar een tijdelijke oplossing is en de oorzaak niet aanpakt. Daarbij: op langere termijn raken je hersenen minder goed in staat om je stemmingen in balans te houden. Oppassen met die zoetigheid dus!

Help je lever een handje
De lever zorgt ervoor dat dat de hormonen in je lichaam afgebroken worden. Dit proces vergt veel van de lever en wanneer je lichaam er niet in slaagt om de hormonen optimaal af te breken kunnen er hormonale klachten zoals PMS ontstaan. Als je lever al erg zijn best moet doen met andere stofwisselingsprocessen zoals het afbreken van stresshormonen, het verwerken van suikers en alcohol, het ontgiften van zware metalen, conserveringsmiddelen en pesticiden, komt deze minder toe aan het verwerken van hormonen. Gevolg is dat de lever dan de stofwisseling van je geslachtshormonen maar half afmaakt.

Door je eetpatroon aan te passen zorg jij er zelf voor dat de lever beter zijn werk kan doen.

Welke voeding vermijden?
Vermijd teveel aan oestrogeen:

  • matig met (rood) vlees
  • vleeswaren
  • zuivel (wel gefermenteerde zuivel)
    Gebruik plantaardige zuivel: kokos-, amandel-, rijstmelk. 

Vermijd geraffineerde koolhydraten:

  • zout
  • alcohol
  • koffie
  • nicotine (stop met roken)
  • Transvet

Transvetzuren zijn een type onverzadigde vetzuren. In de praktijk spreken we niet over transvetzuren, maar over transvetTransvetten komen van nature voor in bepaalde producten of ze ontstaan bij het industrieel gedeeltelijk harden van vetten.  zitten in harde margarines, frituur-, bak- en braadvetten en in gebak, koek en snacks.

  • melk -en witte chocola
    Met name tijdens de laatste dagen voor de menstruatie. 

Vermijd zoveel mogelijk producten met kleur- en zoetstoffen.

Meer bewegen:
Vooral krachttraining werkt goed. Door spiertraining kun je stresshormonen beter afbreken waardoor er meer capaciteit van je lever overblijft voor het afbreken van geslachtshormonen

Goede voeding:
Pas je eetpatroon aan door de volgende producten te verwerken in jouw dagelijkse maaltijden. De voedingsstoffen van deze producten ondersteunen het lichaam in het verwerken van de hormonen.

  • Drink voldoende water.

Complexe koolhydraten:

  • havervlokken
  • tarwevlokken
  • zilvervliesrijst
  • volkoren pasta
  • zoete aardappel
  • zaden
  • pitten

Magere producten: 

  • kip of kalkoen
  • vis (vette vis: zalm, zoute haring, makreel, sardientjes, tonijn)
  • magere kaas b.v. huttekäse.

Gezonde vetten: Vette voedingsmiddelen bevatten vit. A, D, E en K en essentiële vetzuren.

  • Noten, zaden, pitten
  • vette vis
  • olijfolie
  • roomboter (dun gesmeerd) 

Voldoende calcium in de voeding:
Geitenkaas, amandelen, peterselie, waterkers, broccoli, spinazie, noten, sojabonen, tofu, tomatenpuree, chocolade puur > 70 % cacao, kool, knoflook, ui, brood, sesamzaad, zeewier.

Voldoende  magnesium in de voeding:
Parmezaanse kaas, heilbot, krab, makreel, slakken, avocado, appels, vijgen, dadels, banaan, pruimen, cacao, kelp, bieslook, okra, ongeraffineerde graanproducten, sojabonen en andere peulvruchten, melasse, paranoten, spinazie, amandelen,  paddenstoelen, bleekselderij, kool, peterselie en sommige soorten mineraalwater (o.a. San pellegrino).

Voldoende vitamine D:  Eén kwartier zonlicht per dag is voldoende om de juiste hoeveelheid vit D per dag aan te maken.
Eidooier, haring, sardine (in blik), garnalen, makreel, visolie, lever(traan), boter, kaas, biergist.

Met name de bittere groenten ondersteunen de lever in de afvoer van hormonen:
andijvie (ook in een salade), rucola, lof (ook in een salade), artisjok mag uit blik (let dan op de toegevoegde suikers), grape fruit niet te gebruiken bij regulier medicatie en niet bij maagklachten), kurkuma en mariadistel, m.n. broccoli en broccolikiemen en DIM helpen de lever bij het verwerken van hormonen.

Bronnen:


Aantal anti-PMS recepten:

Groentenspread

Tonijn met avocado

Lijnzaadcrackers

Andijviesalade

pastinaakpuree

witvis met venkel

Tips