fbpx

Blog

21 oktober 2019

Een stiekem subdoel achter het hoofddoel

Iedereen heeft wel een hoofddoel voordat hij/zij gaat starten met afvallen. Hoofddoelen die vaak genoemd worden zijn: lekkerder in mijn vel voelen, ik wil dat mijn kleren weer passen, betere gezondheid, gezonder eetpatroon of bijvoorbeeld zonder schaamte in bikini kunnen.

Mijn eigen hoofddoel voordat ik startte was lekkerder in mijn vel voelen. Ik voelde me echt walgelijk kan ik wel zeggen.
Ik ben eind mei gestart om mijn zwangerschapskilo’s er weer af te krijgen. Op 1 oktober plande ik mijn jubileumfeest. Mijn eerste doel was om op 1 oktober 20 kilo eraf te hebben en weer mijn eigen broeken aan te kunnen. Dat doel heb ik bijna behaald. Een aantal eigen broeken en – 18 kg was het op 1 oktober. En dan is het 1 oktober. DE dag. Ik was alweer een stuk blijer met mezelf.
En dan komt HET moeilijke moment à na 1 oktober gewoon lekker doorgaan.
Uhm. Niet dus. Mijn motivatie zakte even tot een dieptepunt kan ik wel zeggen. Want de datum van mijn subdoel (zo besefte ik later) was voorbij……………….
Ik voelde me nog steeds niet helemaal happy met mezelf maar doordat 1 oktober voorbij was en ik me toch een stuk minder walgelijk voelde was mijn motivatie even tot een nulpunt gedaald.
Na een paar weken ronddobberen ging ik onderzoeken hoe het kwam dat mijn motivatie weg was.
Ik besefte dat ‘ik heb het druk gehad en ik ben moe’ de lading niet helemaal dekte. Ineens dacht ik aan klant Lieke. Had zij dit niet ook. Haar hoofddoel was: een gezondere eetpatroon. Maar als stiekem subdoel had ze de bruiloft. Dit subdoel had ze zichzelf helemaal niet gesteld maar na de bruiloft was haar motivatie ook een aantal weken gedaald tot het nulpunt en kwamen we samen tot de conclusie dat die bruiloft wel degelijk in het achterhoofd een grote motivatiedrijver was geweest.
Hetzelfde als bij mij nu.
Wat me dus te doen viel is een nieuw subdoel stellen.
Mijn sub einddoel is nu: Ik wil voor kerst in fase 2B zitten.
Mijn weekdoel van vorige week was: weer bewegen in de frisse lucht.
Mijn weekdoel van deze week is: niet meer dan 7 eetmomenten per dag.

Ik merk dat de motivatie nog niet 100% terug is maar al vele malen beter.
Vandaar dat ik afgelopen week ook weer afgevallen ben. Hiermee werd de motivatie ook weer een stukje meer.

Conclusie: het is heel goed om tussendoor kleine haalbare subdoelen te stellen en deze steeds weer bij te stellen. Anders ga je dobberen en wint de trek of de verleiding de strijd.
Laat dat niet gebeuren!

 

Gebruik bijvoorbeeld onderstaande oefening om te weten waar je het voor doet.

Om je doel te halen, zul je eerst van jezelf moeten weten waarom jij het echt wilt! Wat zijn de redenen om vol te houden, door te zetten en jou levensstijl blijvend te veranderen? Schrijf hieronder de 10 redenen op waarom jij wilt afvallen en je streefgewicht wilt behouden:

1………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

4…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

5…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

6…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

7…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

8…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

9…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

10…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Oefening downloaden


Hieronder of via deze download kun jij jouw eigen kleine doelen gaan stellen. Succes!


Stel voor jezelf iedere week een klein doel wat haalbaar is.
Bv. Ik ga iedere dag 2 liter water drinken. Of….. Ik beweeg iedere dag 5 min. extra bovenop mijn dagelijkse bezigheden.

Doel week 1:

Datum:

 

Doel week 2:

Datum:

 

Doel week 3:

Datum:

 

Doel week 4:

Datum:

 

Doel week 5:

Datum:

 

Doel week 6:

Datum:

 

Op dit doel focus je je de hele week en dat doel moet behaald zijn. Probeer het doel van de vorige keer ook mee te nemen. Het maakt niet uit als het je eens een dag niet lukt. Adem dan diep in en begin de volgende dag weer met frisse moed. Denk niet dat het dan verloren is.
Het gaat hier om een gedragsverandering die niet binnen een week zal veranderen.

Tips