fbpx

Blog

10 februari 2020

Uit eten tips

Zorg dat je ook tijdens een etentje de balans blijft behouden. Daarmee bedoel ik dat je de ene dag niet ver over je grenzen kunt gaan om vervolgens de volgende dag op een houtje te bijten. Wanneer je namelijk de ene dag ver over je calorie behoefte heen gaat door een etentje, feestje, stapavond of alles 3 dan zal je lichaam de energie die het niet verbruikt opslaan. Helaas gebeurt dit in de vorm van lichaamsvet. Wanneer je de volgende dag op een streng rantsoen gaat, ofwel weer ver onder je behoefte gaat zitten, zal je lichaam zeker wel wat van de opgebouwde vetreserve aanspreken, maar ook spiermassa. Wanneer jij zo iedere week flink je boekje te buiten gaat zul je uiteindelijk na een jaar heel wat spiermassa zijn verloren en aardig weer wat vetreserves hebben opgebouwd. Het hoeft nog niet zo te zijn dat je ook kilo’s lichaamsgewicht aankomt maar je verhoudingen zijn wel veranderd. En aangezien je spieren je verbrandingsmotor zijn, zul je op de langere termijn ook aankomen in gewicht.
Dus ga je buiten de deur eten? Geniet met mate! Let op je porties. Het bord hoeft niet leeg!
Bestel altijd wat extra groenten, neem wat vlees of vis en maar een paar frietje of aardappeltje en stukjes brood. Zo ga je ook met een veel prettiger gevoel van tafel. Zonder opgeblazen gevoel.

 

Tips

  • Kies zelf het restaurant of kijk op internet al naar de menukaart om je al voor te kunnen bereiden op je keuze.
  • a la cart eten gaat over het algemeen heel goed. klik hier voor hulp bij het kiezen.
  • Geef van te voren aan dat je liever geen koolhydraten eet.
  • Neem de dag voor of na het diner een balansdag om te compenseren. Dus 6x een kleine portie koolhydraatarm en eiwitrijk eten in een regelmatig ritme. Probeer deze dagen ook wat extra te bewegen.
  • Ga je later eten dan normaal? Stil dan je trek en neem voor het etentje nog een PowerSlim product of een schaaltje kwark. Voordat je echt eten voor je neus heb duurt het vaak toch nog 1,5 tot 2 uur.
  • Laat het stokbrood vooraf aan het voorgerecht staan.
  • Vraag extra groenten in plaats van friet.
  • Neem een ongebonden soep als voorgerecht. Deze verzadigd en geeft een vol gevoel waardoor je je bij het hoofdgerecht niet overeet.
  • Kies voor mager vlees of vis.
  • Neem maximaal 2 gangen.
  • Let op met sausjes, laat ze eventueel apart serveren.
  • Drink tussendoor veel water. Vraag bijvoorbeeld om een fels water op tafel.
  • Eet nier meer dan dat je honger hebt. Het bord hoeft niet leeg!
  • Geniet van het gezelschap en de sfeer. (eten is niet hetgeen wat voor de gezelligheid zorgt)
  • Wanneer je kiest om te zondigen kies dan voor iets wat je een 10 geeft. Dus wat is voor jou een 10. Het stokbrood, de frietjes, het toetje of een alcoholisch drankje. Neem dan ook hetgeen waar je echt een 10 voor geeft. Ga bij het kiezen van het toetje niet denken welk toetje de minste calorieën zal bevatten. Kies dan het toetje waar jij een echte 10 voor geeft. En eet en geniet zonder schuldgevoel. Mocht het toetje bijvoorbeeld tegenvallen laat het dan gewoon staan. Dat zijn de calorieën niet waard.

Lekker borrelen

Wil je een glaasje alcohol drinken? Kies bij voorkeur voor droge witte of rode wijn. Is dit niet favoriet dan kun je bijvoorbeeld een mixdrankje nemen. Bijvoorbeeld aangelengd met light frisdrank.
Bijvoorbeeld: gin tonic (tonic zero), wodka cola light, Bacardi cola light. De alcohol zelf levert 7 kcal per gram dus het levert hoe dan ook behoorlijk wat energie. Tevens stopt dan de vetverbranding en is het een eetlustopwekker. Het maakt daarbij niet uit of je een kleine borrel neemt of een glas zijn. Het bevat namelijk dezelfde hoeveelheid alcohol. Neem een glaasje of twee en wissel af met voldoende water.

Voorbeeldmenu (uit eten) gewichtsbehoud

Gerecht

 

kcal
Ongebonden soep met 2 stukjes stokbrood met kruidenboter150
Kabeljauwfilet met citroen en groenten

 

250
Luxe koffie met een bonbon en een koekje

 

150
2 alcoholische drankjes

 

150
Totaal

 

700

 

Pik gerust een frietje mee, maar let op dat je je niet laat verleiden tot grotere porties.

Tips