Zomer –> feestjes, BBQ, festival, uit eten, terras. Ook ik vind dit lastig!

De zomer is altijd een paar maanden van feestjes, BBQ, uit eten, terras, vakantie etc.
Ik heb echter zelf het idee dat het erger is als vorige jaren. Ik heb er zelf in ieder geval meer moeite mee en merk het ook aan klanten.
Waarschijnlijk doet het warme weer veel.  Het is te warm om overdag te bewegen, het maakt je loom en er worden veel meer dingen gepland zoals een spontane BBQ, etentje en een terrasje. En dit is dan bovenop de (gebruikelijke) bruiloften, babyshowers, vrijgezellenfeesten, jubilea, teamuitjes etc.
Erg gezellig maar alles bij elkaar wat veel. Ik probeer hier nu zelf ook de balans in te vinden.
Nomaliter heb ik meestal niet vaker dan 2 a 3 keer per week iets. Dit gaat met een beetje balansen overdag voor het feest en de dag erna wel prima. Maar wat als dit 5 of zelfs meerdere dagen per week is? Dan kom je bij. Dat heb ik ook gemerkt. Een paar voorbeelden van mijn moeilijke momenten:

  • Afgelopen twee zondagen gaan uit eten en er bewust op gelet.
    Vorige zondag alleen een hoofdgerecht met parelhoen en garnalen genomen. Verder veel sla en geen frietjes erbij gegeten. Wel gekozen voor een aperol spritz.
  • Afgelopen zondag heb ik een vis maaltijdsalade genomen en heb ik van mijn zoontje ook de gekookte groente nog op gegeten. Geen frietjes erbij genomen. Wel een paar stukjes brood.
  • Tussendoor zijn we ook ergens bij een cafetaria beland. Toen heb ik me een frikandel en een gemengde sla genomen.
  • Babyshower. Alleen mijn eigen hapje was koolhydraatarm 🙂 Dus hier toch maar gezondigd. …..
  • Tijdens een fiesta grill van de Badmintonclub heb ik gekozen voor alleen vlees, gegrilde groente, fruit en sla. Wel een klein beetje saté saus gehad. Ik heb 2 kleine bordjes gehad waarvan het bordje uit meer dan de helft groente bestond. Aardappelen en pasta wederom laten liggen.
  • Tijdens het klussen had mijn schoonmoeder vlaai gehaald. Daar werd gelijk mee begonnen. Deze heb ik niet genomen. S’ middags met mijn ouders nogmaals vlaai. Toen heb ik een klein halfje gegeten wat mijn zoontje niet opat.

Dit zijn wat voorbeelden. Ik ben er al heel bewust mee bezig maar kom hiermee toch nog aan. Het zijn teveel momenten die niet meer opgevangen kunnen worden.
Hier ben ikzelf ook absoluut niet happy mee en voel me dan ook gelijk niet lekker in mijn vel.
Zeker met die warme dagen en zomerkleding. Elk vetrolletje zie je.
Zucht. Ik zal er weer harder tegenaan moeten. Dit punt is nooit leuk maar de knop moet nu om en als die om is dan gaat het ook weer goed. Ik ken mezelf.
Gelukkig is er een heel groot lichtpuntje. We wonen nu in ons nieuwe huisje en ik heb weer een fatsoenlijke keuken. Ben vanaf het weekend dan ook weer behoorlijk aan het uitproberen met gerechten. En dat bevalt goed.  Ik heb weer een drive en motivatie gevonden.

Ben jij ook even de motivatie kwijt? Kijk dan naar wat niet goed gaat en wat je hierin kunt veranderen. Stel hierbij kleine doelen. Bijvoorbeeld:

  • Lekkers in een andere kast leggen
  • 2 x per week bewust bewegen inplannen
  • 1x per week even gaan zitten. Kijken welke gerechten je wilt maken en gelijk een boodschappenlijst maken
  • Zelf ijs maken
  • In de gaten houden dat er niet meer dan 2x in de week wordt gezondigd. Kijk niet naar andere mensen. Iedereen is anders. Waarschijnlijk zijn zij niet zo gevoelig voor koolhydraten. Probeer je hierbij neer te leggen.
  • Zoek hulp in je omgeving. Steunt je partner je altijd goed, betrek hem er dan bij. Wil je een beetje op mij letten. Ik wil echt weer wat opletten etc. ….Spreek samen af wat jij prettig vindt. Hoe moet je partner het aanpakken?

De kunst is om je doelen klein te houden anders kijk je tegen een berg aan en ga je er nooit aan beginnen.

Zetten we er samen weer de schouders onder?

Succes!

Scroll naar boven