fbpx

Emotie-eten

Ineens heb je zin in die specifieke chocolade. Die met net wat mouse van binnen en melkchocolade van buiten. Van dat ene merk.
Je komt thuis met alle emoties van het werk nog bij je. Onzekerheid, boosheid, frustratie of misschien wel verdriet. Het is tegen etenstijd, er is nog niemand thuis om je emoties tegen uit te spreken. En dan gaat de kast open en pak je die zak chips. Je eet hem helemaal leeg en je hebt nog niet genoeg. Want die boosheid is er nog.
Van de ene op het andere moment heb je ontzettende (bijna onbedwingbare trek).
Je zit onderuitgezakt op de bank na een drukke dag kijkend naar je favoriete serie. Je hebt er chips bij gepakt. Alleen was die chips zo op zonder dat je door had dat je aan het eten was. Heb ik dit echt allemaal opgegeten.
Het water loopt je in de mond bij het zien/ruiken van lekkere dingen en kan het dan niet meer weerstaan.
Het is etenstijd en hebt last van negatieve gevoelens. Het eten voelt prettig en verzachtend. Daardoor ga je toch door met eten. Je merkt nauwelijks op dat je maag aangeeft dat je vol zit, maar het prettige gevoel dat het eten op je heeft overheerst en je blijft dooreten. Nadat je echt te vol zit voel je je enorm schuldig. Wat bezielde mij?

Herken jij je in één of meerdere situaties?

Zou jij graag dat eten niet meer nodig hebben om die emotie te stillen of een leegte te vullen? Die emoties anders aanpakken zodat je zulke eetbuien niet meer krijgt en de extra emotie in de vorm van schuldgevoel wegblijft?

Wil jij?

  • De kern van de emoties ontdekken en op een andere manier aanpakken zodat jij beheerst om kunt gaan met eten?
  • Jezelf focussen op belangrijkere dingen in het leven dan eten?
  • Weer genieten van eten zonder schuldgevoel?

Maar dan zul je eerst moeten weten waar de emoties vandaan komen….

  • Je hebt al vele diëten gedaan om af te vallen. Het afvallen gaat een tijdje goed maar steeds val je weer terug in je oude gewoontes……
  • Je weet heel goed wat wel en niet gezond is maar weet niet goed hoe alles in te plannen of na zo’n eetbui is je hele plan weer in duigen…..
  • Je bent bereid om er energie in te steken mits je merkt dat het werkt……..

Hoe ga jij die emoties ombuigen?

om tot de kern van de emoties te komen moeten we weten waar dit vandaan komt. Met het (h)erken mijn emotie dagboek ga je bijhouden op welke momenten jij trek (geen gewone maaghonger) in eten hebt. Die ongelofelijk trek in eten lijdt vaak tot een eetbui. En die eetbuien lijden vaak weer tot overgewicht. Dit dagboek is dus echt geen normaal weekmenu. Sterker nog. Ik vind het voor nu even helemaal niet belangrijk WAT jij eet. Maar wel of jij gewone honger had, trek had en of er bepaalde emoties/gedachten/smaak/reuk bij te pas kwamen.

Ik ben Maaike en ik weet heel goed hoe het is om emotionele eter te zijn

Vele malen heb ik opnieuw een dieet gevolgd. Van in een groep afvallen t/m mezelf uithongeren met behulp van drankjes, sla, kip en groene appels.
Wat ik ook deed, nadat de begeleiding stopt, propte ik me letterlijk weer helemaal vol en zaten de kilo’s er in no time weer aan.
Toen ik met koolhydraatarm/eiwitrijk in aanraking kwam merkte ik dat suikers ontzettend veel met mij doen. Echter de eetbuien kwamen bij het opbouwen naar weer iets meer koolhydraten weer terug. Pas om het moment dat ik wist waar mijn emoties vandaan kwamen, de emoties aanpakte en erachter komen hoe ik mezelf kon voeden in plaats van vullen lukte het om mijn eetbuien de baas te blijven.
Ik ben een gevoelig persoon waardoor ik snel door heb waar het probleem zich bevind. Gewoon door naar je te luisteren en me in te leven in jouw situatie.
Vaak heb je een blinde vlek waardoor je het niet (meer) opmerkt. Ik wil graag samen met jou die blinde vlek onderzoeken en de trigger van de emoties eruit halen zodat jij weer bewust en zonder schuldgevoel kunt omgaan met eten en vanzelf kiest voor voedende voedingsmiddelen zonder hier een echt dieet voor te volgen. Ik heb hier een methode voor waarbij je niet je hele verleden op tafel hoeft te gooien. Sterker nog. Liever niet. Dan gaat het traject heel lang duren en jij wilt zo snel mogelijk van je eetbuien af zodat jij je weer lekker in je vel gaat voelen.
De eerste stap is klein door het (h)erken mijn emotie dagboek te downloaden en in te vullen. Mail me het dagboek zodat ik daarna een gesprek met je kan plannen waarin we de vervolgaanpak bespreken.