fbpx

Blog

4 december 2019

Balans balans balans

Toen ik het met mijn vriendin uit Rotterdam had over voeding, beweging en psyché kwam het woord balans bij ons op. Alles draait eigenlijk om balans.
Ben je uit balans met voeding dan ben je waarschijnlijk ook uit balans in je brein.
Is er iets gebeurd wat jou van slag maakte raakt je gezonde levensstijl in het gedrang.
Wanneer je uit balans bent heb je waarschijnlijk ook geen zin in beweging. Doordat je niet beweegt wordt er weer minder endorfine aangemaakt. Endorfine voorkomt dat er veel cortisol wordt aangemaakt bij stress. De cortisol zal dan dus alleen maar hoger worden.
Zo heeft alles dus zijn weerslag op elkaar.
Het is niet makkelijk om alles in balans te houden. Met deze blog wil ik je bewust maken en laten begrijpen waarom het zo belangrijk is om balans te hebben. Kennis en bewustwording is de eerste en grootste stap naar een goede balans. Ik heb een uitsplitsing gemaakt in 4 pijlers.
Download hier de pdf voor een duidelijker overzicht.

Voeding

  • Welke producten kies je?

>Vermijd geraffineerde suikers en voeding

>Verminder alcohol, cafeine, zout en kant en klare maaltijden

>Verhoog vezels, groente, fruit en mager vlees/vis

  • Wanneer wel/niet zondigen?

Zondig bewust en wanneer jij het product een 10 geeft.

  • Hoeveel eetmomenten?

Probeer elke 2 a 4 uur te eten.

  • Voldoende water?

Drink 1,5 tot 2 liter water per dag (uit kraan of BPA vrije fles)

Psychisch welbevinden

  • Hoe zit ik in mijn vel?

Kijk eens eerst naar die andere 3 pijlers? Is eentje totaal uit balans? Probeer hier dan eerst de aandacht op te leggen. Vaak voel je je zelf dan weer stukken beter.

  • Hoe voel ik mij en wat denk ik?
    Probeer te achterhalen waar een gevoel of gedachten vandaan komt. Misschien kun je die oorzaak dan zelf al aanpakken.

Lichaam

Balans

Geest

Beweging

  • Hoeveel bewegen?

Probeer iedere dag een half uur te bewegen en 2x per week krachttraining om spieren op te bouwen.
Kies iets wat jij leukt vind en wat je vol kunt houden.
Haal je dit niet. Probeer dan eens eerst 3 x 30 minuten per week te halen en vol te houden.

  • Neem voldoende rust

Naast bewegen is een moment voor jezelf en ontspannen ook belangrijk.

Wissel bewegen en ontspannen dus goed af en luister naar je lichaam.

Stress
Voel je je vaker onrustig, zenuwachtig, prikkelbaar en heb je soms moeite met slapen of concentreren? Dan zou stress een rol kunnen spelen.
Dit kan door een werksituatie maar ook een gebeurtenis zoals overlijden, scheiden, verhuizen en intensieve mantelzorg kunnen voor stress zorgen.

– Zeg ook eens nee
– Schrijf gedachten/gevoelens op of bel een vriendin
– bekijk het positief
– Accepteer hetgeen wat niet te veranderen is
– Zorg voor ontspanning en plezier

Recepten