fbpx

Blog

14 oktober 2019

Frustraties

Jeetje wat een weken zeg.
Voor het jubileumfeest hartstikke in de voorbereidingen en wilde ik eigenlijk alleen nog maar werken om alles goed voorbereid te krijgen en de week na het jubileumfeest even een anticlimax.
Het feest was echt super, maar doordat je van te voren elke minuut ernaar toe leeft met heel veel tegenslagen komt daarna even een grote slag. Ik voelde me letterlijk en figuurlijk even doodop.
Daarbij kwam dat de tegenslagen van voor het feest nog even doorgingen. Printer, pinautomaat en boekhoudprogramma liepen vast. Verschillende problemen met gedrukte producten, bestelde jampotten nog steeds spoorloos, 3 kippen overleden in 2 weken tijd door waarschijnlijk een buizerd etc.
Als klap op de vuurpijl ging er natuurlijk geen gram af met het afvallen. Sterker nog. Die kwamen erbij! Frustratie frustratie frustratie!


Buiten de tegenslagen had ik natuurlijk echt weken ertussen van 80 uur werken voor het feest wat me niet in de koude kleren ging zitten met ook nog twee kleine kinderen. Dus de eerste dagen na het feest dacht ik: ‘ja Maaike wat wil je, je moet gewoon even rust pakken’.

Grotendeels was dat natuurlijk ook helemaal waar maar dat was het niet alleen……….Ik kon er een week de vinger niet opleggen totdat ik middels een krachtstenenspel erachter kwam dat ik van de vier elementen van de natuur (lucht, water, vuur en aarde) wel heel weinig lucht heb gehad.
Normaliter 3 a 4 keer per week naar mijn praktijk fietsen en daarbij nog 1 a 2 keer per week wandelen of in de buitenlucht bezig zijn met mijn zoontje.
Dit was de weken voor het feest en de week na het feest door o.a. drukte en regen wel anders.
Alleen maar frisse lucht van het huis naar de auto. Nou dat is erg weinig.  Zeker in vergelijking met normaal.
De zaterdag ( de dag na het krachtstenenspel) had ik weer ontzettende hoofdpijn en voelde me verschrikkelijk leeg. Ik neigde naar chocolade te grijpen maar toen dacht ik terug aan het spel van de vorige dag en besloot om te gaan wandelen met een vriendin. Dat was de beste keuze van die week. Wat voelde ik me fitter na deze wandeling.
Zo fit had ik me nog niet gevoeld na het feest.
De week erna ben ik het fietsen en wandelen dus echt weer gaan oppakken en dat gaat goed. Mijn energielevel is nog niet helemaal top maar het gaat vele malen beter.

Het eten in deze periode ging ook wat moeizaam. De maaltijden vormen geen enkel probleem maar ik eet gewoon teveel tussendoortjes (van PowerSlim).
Van de ene kant is het natuurlijk heel fijn dat ik altijd de producten voorradig heb maar ook een valkuil om er teveel van te nemen. Ik zit constant met een gevulde kast met eten! Zo kwam ik soms wel aan 8 momenten per dag om maar niet naar iets anders te gaan grijpen. En nee. Ik had geen echte honger. Stress en frustratie speelt bij mij echt een grote rol!
Met de MatriXmethode heb ik onzekerheid en het pestverleden al voor een groot deel geneutraliseerd zodat ik door deze emoties al geen eetbuien meer heb. Heb echter de afgelopen weken gemerkt dat stress en frustratie hier wel nog voor zorgt. Ik ga dus volgende week ook weer even Elly (coach maatje) aankijken of ze mij nog eens wil coachen op stress en frustratiefragmenten.

De beweging gaat nu al een ruime week stukken beter. Nu kan ik weer de focus gaan leggen op het eten. Beide tegelijk is namelijk teveel. Kleine haalbare doelen stellen helpen om werkelijk tot actie te komen en wanneer je dit een week volhoudt dan kun je weer een volgend klein doel stellen. Bij mij is dat dus: maximaal 7 eetmomenten per dag.

Hieronder of via deze download kun jij jouw eigen kleine doelen gaan stellen. Succes!


Stel voor jezelf iedere week een klein doel wat haalbaar is.
Bv. Ik ga iedere dag 2 liter water drinken. Of….. Ik beweeg iedere dag 5 min. extra bovenop mijn dagelijkse bezigheden.

Doel week 1:

Datum:

 

Doel week 2:

Datum:

 

Doel week 3:

Datum:

 

Doel week 4:

Datum:

 

Doel week 5:

Datum:

 

Doel week 6:

Datum:

 

Op dit doel focus je je de hele week en dat doel moet behaald zijn. Probeer het doel van de vorige keer ook mee te nemen. Het maakt niet uit als het je eens een dag niet lukt. Adem dan diep in en begin de volgende dag weer met frisse moed. Denk niet dat het dan verloren is.
Het gaat hier om een gedragsverandering die niet binnen een week zal veranderen.

Tips