fbpx

Blog

20 november 2020

Dipje neem een chipje

Dat gezegde ken je vast wel en misschien pas je het zelfs toe. Het is bewezen dat er in deze (donkere) maanden meer mensen een down gevoel hebben.  En dan heb ik het niet meteen over depressie (wat helaas ook veel mensen betreft).
Nee ik heb het dan over je minder energiek voelen, moe, wat minder enthousiast over dingen,  meer verveling, sneller geïrriteerd en minder zin in (nieuwe) dingen. 

Waarom grijp je naar eten bij een dipje?
Ons lichaam is van nature ingesteld dat het bij minder energie trek krijgt. Eten geeft immers energie.  Wanneer we dan toegeven aan die behoefte en gaan eten werkt dit maar even.  En vooral als we dan inderdaad kiezen voor chips,  koekjes of chocolade.

Waarom zorgen deze voedingsmiddelen uiteindelijk juist voor een dip?:
– je bloedsuiker schiet van deze producten omhoog. Doordat het snelle koolhydraten zijn verteren ze snel, verzadigen ze niet en krijg je al heel snel een suikerdaling en dus een enorme trek.  En omdat suiker verslavend werkt wil het lichaam juist daar meer van en ga je nog meer chipjes tegen het dipje pakken
– suikerrijke voedingsmiddelen bevatten vooral suiker en weinig voedingsstoffen als vezels,  eiwitten, goede vetten, vitamine en mineralen. Hierdoor krijgt het lichaam dus weinig nuttigs binnen en moet de lever hard gaan werken om al die afvalstoffen te verwerken.  Gevolg moe en minder energie. 

Wat doen deze suikers met mijzelf
Ik heb er zelf ontzettend veel last van als ik teveel suikers eet. Ik krijg hoofdpijn,  voel me nutteloos, moe, opgeblazen en heb nergens meer zin in.
Want zelfs na jaren gezond eten zet suiker nog steeds aan tot meer. 
Het is net als cocaïne. Enorm verslavend. Het verschil is echter dat je voeding nodig hebt om te leven en cocaïne niet.

Door de hoeveelheid suikers en de koolhydraten die je binnen krijgt te vervangen in langzame koolhydraten, verminder je het hebben van trek echter enorm. En tevens voel je je waarschijnlijk ook beter door de gezondere producten te kiezen.

Gezonde producten kiezen
Weet je nu niet goed welke producten je moet kiezen, kijk dan op 2 december naar de webinar etiket lezen.

Eten om gevoelens te dempen
Het kan ook zijn dat je een vervelend gevoel (als verdriet, eenzaamheid, boosheid of angst) wilt dempen.
Kijk dan op 17 december naar de webinar emotie-eten waarin ik uitleg hoe dit dempen van gevoelens werkt.

Tips