Druk druk, geen tijd om te koken, dan maar iets halen…..

Herken je bovenstaande? Laat thuis van het werk, geen boodschappen gedaan en geen zin meer om te koken.
Natuurlijk kunnen er onverwachte dingen gebeuren waardoor het allemaal anders gaat als gepland.

Wanneer de werktijden zo zijn dat je vrijwel dagelijks laat thuis komt zul je het anders moeten gaan plannen. Ikzelf kom 4 van de 5 dagen laat (tussen 18:15 en 19:30) thuis. Toch haal ik maar ongeveer 1x per maand iets bij een snackbar of iets soortgelijks.

Ik zal jullie vertellen hoe ik het doe, mogelijk haal je er voor jezelf de tips uit waar jij iets mee kan.

  • Boodschappen doen voor minimaal 4 dagen. Ik ga zelf 1 a 2x per week naar de groenteboer voor fruit en groente en naar de supermarkt/slager/bakker voor vlees/vis, brood en kwark/yoghurt. Dan heb ik altijd wat in de koelkast liggen. Ik maak al een planning voor een aantal dagen. Zeker voor de dagen dat ik lang werk. Vaak is het 2 dagen vlees/vis met groente, een dag een ovenschotel en een dag met een soort van pasta.
  • Ik ben fan van ovenschotels. Die kan ik een dag ervoor of in de ochtend voor mijn werk maken. Ik heb van die ovenschalen met deksel. Ik maak hem dus helemaal klaar, doe de deksel erop en zet hem in de koelkast. Als ik thuiskom schuif ik gelijk de ovenschotel in de oven. Tussendoor dek ik de tafel, doe ik al makkelijke schoenen aan en speel ik even met mijn zoontje. Na 20 min. kunnen we met zijn drieën aan tafel en lekker smikkelen.
    Er zijn overigens heel veel koolhydraatarme ovenschotels te vinden op het internet. Neem bijvoorbeeld deze overheerlijke zalm-lasageschotel. De courgette gebruik je als lasagnebladen. PowerSlim heeft overigens ook lasagnebladen die ook een echte aanrader zijn.
  • Wanneer ik weet dat ik laat thuis kom en niks heb voorbereid, neem ik omstreeks 17u nog een tussendoortje zodat ik niet met ontzettend veel honger boodschappen ga doen of koken.
  • Op vrije dagen besteed ik meer aandacht aan het koken. Ik maak dan wat meer bewerkelijke gerechten. Ik kook dan gelijk 2 a 3 porties. Zo kunnen we er 2 dagen van eten en de derde portie voor een derde dag in de diepvries doen. Ik deel de portie al gelijk in drieën voordat ik het op tafel zet. Anders ben ik of mijn man geneigd teveel te eten en hebben we alsnog niks of te weinig voor een volgende dag.
  • Tijdens het koken moet je soms wachten. Bijvoorbeeld met aardappelen, groente en vlees/vis of een ovenschotel. Ik sta nooit stil, dus dan ga ik opruimen of al koken voor de volgende dag. Ik snij dan bijvoorbeeld al alle groente klein en doe ze in een bakje. Tussendoor kun je goed even prikken in de groente/aardappelen of het vlees/vis draaien.
  • Op de vrije dagen kijk ik in de koelkast/voorraadkast en bestudeer ik de groente welke op moeten. Courgette, aubergine, paprika, prei, ui, champignons snij ik dan allemaal klein en doe ik in porties in diepvrieszakjes. Zakjes met gemengde groenten en zakjes met enkel 1 of 2 soorten groenten. Zo heb ik altijd gesneden groente die ik heel snel kan gebruiken bij het koken. Altijd handig.
  • Ik gebruik de airfryer veel voor bijvoorbeeld, kip, vis en aardappels. Vaak is het hiermee sneller gaar en ik heb de handen vrij om andere dingen tussendoor te doen zoals opruimen of koken voor een volgende dag. Is dus ook erg efficiënt. Tevens vind ik het lekkerder dan in de pan of oven.

Tussen deze bovenstaande opsomming kunnen misschien tips zitten die ervoor zorgen dat je gezond en regelmatig gaat leven.
Je lichaam zal je erg dankbaar zijn en het kan er voor zorgen dat je afvalt, beter op gewicht blijft en minder (verzadigde) vetten binnenkrijgt.

Ik zou zeggen, probeer het eens. Ik hoor graag wat je ervaringen zijn.

Laat een reactie achter

Scroll naar boven

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/voedingscoachmaa/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373